Monday, July 22, 2013

Lelaki & Kencing Tak Lawas

Pernahkah kawan2 mengalami situasi dimana titisan air kencing keluar secara tidak sengaja ataupun kerap buang air kecil pada waktu terdekat? Jika ini berlaku kita sedang mengalami masalah kencing tak lawas. Sebenarnya boleh dikatakan ramai lelaki mengalami situasi ni..

"Kencing Tidak Lawas" atau urinary incontinence adalah terbahagi kepada 3 keadaan
  1. Keluar air kencing berterusan tanpa keinginan untuk kencing
  2. Air kencing menitis ketika meneran,mengbongkokkan badan
  3. Keinginan yang kuat untuk kencing dalam masa yang singkat
BERIKUT ADALAH PUNCA KENCING TAK LAWAS
  • Pembesaran Kelenjar Prostat
Benign Prostatic Hyperplasia atau (BPH) adalah penyakit pembesaran kelenjar prostat. Mereka yang berumur menjangkau 50 tahun adalah majoriti terbesar menghidap penyakit ini. Bagaimanapun BPH bukanlah penyakit barah. Pembesaran kelenjar prostat akan menimbulkan masalah gejala urinari, mengganggu/menjejaskan gaya hidup dan corak tidur. Komplikasi kerosakkan buah pinggang akan berlaku, sekiranya penyakit ini tidak dirawat. 

  • Barah Pundi Kencing
Barah pundi kencing turut menyebabkan berlakunya kencing tak lawas. Dalam situasi ini, pesakit biasanya menghidapi gejala seperti kencing tak lawas, kencing berdarah, kerap kencing, sakit ketika kencing, kencing malam dan juga mengalami sakit di bawah bahagian abdomen.

  • Kencing Manis(Diabetes)
Masalah kencing tak lawas merupakan komplikasi daripada penyakit kencing manis. Kencing manis yang tidak terkawal boleh mengakibatkan kegagalan atau kerosakan pada sistem saraf autonomi. Manakala gejala yang biasanya berlaku adalah kencing tak lawas, sembelit atau cirit-birit, masalah seksual, tekanan darah rendah dan juga pitam.

Bagi kawan2 yang mengamalkan pengambilan makanan tambahan Catuaba kita sudah mengelak dari risiko menghidap penyakit2 diatas. Bagi yang belum, bolehlah membaca post makanan tambahan terbaik dan mencuba Catuaba Nourishing Essence. Catuaba dicipta dari herba-herba terhebat diseluruh pelusuk dunia. Kandungan saw palmetto di dalam catuaba dapat mengurangkan pembesaran saiz prostat.

From Medline Plus:
“Numerous human trials report that saw palmetto improves symptoms of benign prostatic hypertrophy (BPH) such as nighttime urination, urinary flow, and overall quality of life, although it may not greatly reduce the size of the prostate. The effectiveness may be similar to the medication finasteride (Proscar®) with fewer side effects.”
CATUABA - Sihat Tubuh Badan, Terserlah Kelakian. 


No comments:

Post a Comment